Avtalat Vad är Avtalat?X Du som är privatanställd tjänsteman med kollektivavtal har fantastiska förmåner: tjänstepension och försäkringar som ger ersättning vid föräldraledighet, olycka, sjukdom, dödsfall eller arbetslöshet. Nu startas Avtalat, som gör det enklare för dig att förstå dina förmåner och vad de innebär.

Avtalat har bildats gemensamt av PTK, LO och Svenskt Näringsliv. Bolagets ansvar är att informera både företagen och dig som anställd om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Rådgivningstjänsten är en del av Avtalats informationsverksamhet.

Hur kommer jag vidare om rådgivningstjänsten inte kan hämta uppgifter från ett av försäkringsbolagen?

Första gången du loggar in i rådgivningstjänsten, och varje gång du loggar in och det har gått mer än två veckor sedan sist, uppdateras dina pensionsuppgifter från försäkringsbolagen. Det tar normalt cirka 15 minuter.

Ibland kan det hända att det tar längre tid; oftast beror det på hög belastning hos något av försäkringsbolagen. Då föreslår vi att du avvaktar och försöker igen lite senare. Funkar det inte då heller kan du skicka oss ditt personnummer via kontaktformuläret, så kan vi starta om inhämtningen manuellt.

Rådgivningstjänsten behöver hämta information från alla de möjliga försäkringsbolagen. Det innebär att om hämtningen från något av bolagen inte fungerar så kan du inte gå vidare – även om du inte har några försäkringar i just det bolaget.