Avtalat Vad är Avtalat?X Du som är privatanställd tjänsteman med kollektivavtal har fantastiska förmåner: tjänstepension och försäkringar som ger ersättning vid föräldraledighet, olycka, sjukdom, dödsfall eller arbetslöshet. Nu startas Avtalat, som gör det enklare för dig att förstå dina förmåner och vad de innebär.

Avtalat har bildats gemensamt av PTK, LO och Svenskt Näringsliv. Bolagets ansvar är att informera både företagen och dig som anställd om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Rådgivningstjänsten är en del av Avtalats informationsverksamhet.

Kundtjänst

Kontakta oss med frågor om tjänsten

Vi ger ingen rådgivning över telefon eller mejl, men vi besvarar gärna på frågor om rådgivningstjänsten. Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när du kontaktar oss.

010-383 40 34 Öppet vardagar: 08:30-16:30

Har du frågor eller synpunkter?

Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när du kontaktar oss.

Välj ärende

Vanliga frågor och svar

  • Hur loggar jag in på Avtalats rådgivningstjänst?

    Så här loggar du in på Avtalats rådgivningstjänst:

    1. Gå till startsidan på Avtalats rådgivningstjänst
    2. Klicka på Starta rådgivning här. Du kan även välja Logga in i menyn på webbplatsens övre del.
    3. Logga in med din e-legitimation. Läs här hur du skaffar e-legitimation.
  • Varför kan jag inte logga in i rådgivningstjänsten?

    För att du ska kunna använda rådgivningstjänsten ska du

    1. ha tjänstepensionen ITP
    2. just nu ha ett jobb där du tjänar in till din ITP varje månad
    3. ha en e-legitimation. Läs om hur du skaffar e-legitimation.

    Om detta stämmer för dig och du ändå inte kan logga in kan du kontrollera om din arbetsgivare har rapporterat in dig till Collectum. 

    Om du har dubbel anställning kan du tyvärr inte använda tjänsten på grund av tekniska begränsningar.

    Om din arbetsgivare under en period inte betalar in premien till ITP-försäkringen – till exempel för att du är långtidssjuk eller föräldraledig – kan du inte använda Avtalats rådgivningstjänst under den perioden.

  • Hur får jag ett nytt lösenord till min e-legitimation om jag har glömt det förra?

    Du måste hämta ut en ny e-legitimation eller kontakta din utgivare, som ofta är din bank. Lösenordet är personligt och det är bara du som kan ändra det eller nollställa det och skaffa ett nytt.

  • Kan jag ha en e-legitimation på flera datorer, telefoner och surfplattor?

    Ja, du kan ha e-legitimation på flera olika enheter, och du kan ha samma lösenord om du vill. Du laddar ner e-legitimation till varje enhet eller flyttar filen från en enhet till en annan.

  • Varför måste jag logga in med e-legitimation? Kan jag inte bara få ett lösenord?

    Avtalats rådgivningstjänst ger dig råd utifrån dina personliga uppgifter. Vi hämtar uppgifterna från försäkringsbolagen efter att du har gett oss fullmakt.

    Vi vill skydda dina uppgifter och din personliga integritet och vi har gjort bedömningen att e-legitimation är den säkraste lösningen. Därför kan du bara logga in med e-legitimation.

  • Hur skaffar jag e-legitimation?

    Du kan beställa och ladda ner e-legitimationen via din internetbank, där du använder din vanliga inloggning. Om du inte är ansluten till en internetbank kan du gå in på www.BankID.se för få information om hur du skaffar e-legitimation. Om du skaffar e-legitimationen via din bank är den gratis.

    Du måste ha ett svenskt personnummer och vara skriven i Sverige för att skaffa en e-legitimation.

  • Vad är e-legitimation?

    E-legitimation är en elektronisk legitimation som du använder när du legitimerar dig och skriver under handlingar på nätet. E-legitimation ges ut av banker och Telia. Bank-id är ett annat namn för e-legitimation.