Avtalat Vad är Avtalat?X Du som är privatanställd tjänsteman med kollektivavtal har fantastiska förmåner: tjänstepension och försäkringar som ger ersättning vid föräldraledighet, olycka, sjukdom, dödsfall eller arbetslöshet. Nu startas Avtalat, som gör det enklare för dig att förstå dina förmåner och vad de innebär.

Avtalat har bildats gemensamt av PTK, LO och Svenskt Näringsliv. Bolagets ansvar är att informera både företagen och dig som anställd om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Rådgivningstjänsten är en del av Avtalats informationsverksamhet.

Kundtjänst

Kontakta oss med frågor om tjänsten

Vi ger ingen rådgivning över telefon eller mejl, men vi besvarar gärna på frågor om rådgivningstjänsten. Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när du kontaktar oss.

010-383 40 34 Öppet vardagar: 08:30-16:30

Har du frågor eller synpunkter?

Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när du kontaktar oss.

Välj ärende

Vanliga frågor och svar

  • Vem kan använda Avtalats rådgivningstjänst?

    För att du ska kunna använda rådgivningstjänsten ska du

    1. ha tjänstepensionen ITP
    2. just nu ha ett jobb där du tjänar in till din ITP varje månad
    3. ha en e-legitimation. Läs om hur du skaffar e-legitimation.

    Om din arbetsgivare under en period inte betalar in premien till ITP-försäkringen – till exempel för att du är långtidssjuk eller föräldraledig – kan du inte använda Avtalats rådgivningstjänst under den perioden.

    Om du har dubbel anställning kan du tyvärr inte använda rådgivningstjänsten på grund av tekniska begränsningar. 

  • Hur kan rådgivningstjänsten vara gratis? Hur finansieras den?

    Avtalat har inget vinstintresse och får inte provision från något försäkringsbolag, oavsett vilka råd vi ger. Vår rådgivning påverkas alltså inte av vilka försäkringar du väljer. Avtalats rådgivningstjänst finansieras med pengar som Svenskt Näringsliv och PTK har kommit överens om att använda för att informera om tjänstepensionen ITP.

  • Kan jag få personlig rådgivning via e-post eller telefon från Avtalat?

    Nej, vi ger inte råd via e-post eller telefon. Men du som har ett jobb där du tjänar in till tjänstepensionen ITP kan få personliga råd om pensioner och försäkringar via Avtalats rådgivningstjänst dygnet runt.

    avtalat.se svarar vi på dina frågor kring kollektivavtalad tjänstepension och försäkring.

    www.minpension.se kan alla som vill göra en prognos för sin pension.

  • Hur kontaktar jag er för att få hjälp?

    Du kan kontakta oss via vårt kontaktformulär eller ringa vår kundservice på 010-383 40 34. Då kan du få hjälp om du har tekniska problem, svårigheter att använda tjänsten eller frågor kring den rådgivning du genomgått. Notera att vi inte ger personliga råd över telefon eller mejl.

  • Är ni kompatibla med GDPR?

    I Avtalats rådgivningstjänst använder vi oss av kakor och mätverktyg för att kunna tillhandahålla våra användare en så bra tjänst som möjligt. Vid ditt första besök i rådgivningstjänsten kommer du tillfrågas om du vill hjälpa oss genom att låta oss samla information om ditt besök. Vill du inte det kan du ändå använda tjänsten som vanligt. Tar du bort kakor från webbläsaren försvinner också annan lagrad information såsom lösenord.

    Vill du ändra ditt svar vad gäller kakor och statistikinhämtning måste du tömma din webbläsare på kakor från tjänsten manuellt.