Till innehållet

Checklista - Uppsägning pga arbetsbrist

Ibland kanske det går sämre för företaget och du kan behöva säga upp en eller flera anställda på grund av arbetsbrist. Det är så klart en av de tyngre uppgifterna du har som arbetsgivare. Men det är också ett av många tillfällen då det är skönt att ha kollektivavtal – försäkringarna du tecknat för dina anställda ger också stöd vid en uppsägning. Det innebär att den som blivit uppsagd kan få hjälp att gå vidare i arbetslivet.

Gör så här när anställd ska sägas upp på grund av arbetsbrist

Följ våra checklistor så blir allting rätt.

Arbetare

Vänd dig till ditt arbetsgivarförbund för rådgivning innan du meddelar en uppsägning. Arbetsgivarförbundet kan hjälpa dig förhandla med det aktuella fackförbundet. 

När förhandlingen är klar ansöker du tillsammans med det lokala facket om omställningsstöd från Trygghetsfonden (TSL). Omställningsstödet kan hjälpa den uppsagda att hitta ett nytt jobb. Men för att stödet ska gälla behöver den anställda uppfylla några villkor kring anställningsform och anställningstid.

Den anställda kan efter sin sista arbetsdag ansöka om Avgångsbidrag (AGB), som kan ge en summa pengar vid uppsägningen. Det gör hen genom att fylla i en blankett hos Afa Försäkring. Även här finns villkor som behöver uppfyllas, till exempel anställningstid och ålder.

Du som arbetsgivare ska fylla i en del av ansökan om Avgångsbidrag (AGB).

Om den som blivit uppsagd begär det ska du fylla i ett arbetsgivarintyg. Då kan hen få ersättning från A-kassan. Mer information om det hittar du på arbetsgivarintyg.nu

Kom ihåg att uppdatera företagets preliminära lönesumma hos Fora, så att du får rätt belopp på kommande fakturor. 

Tjänstemän

Vänd dig till ditt arbetsgivarförbund för rådgivning innan du meddelar en uppsägning. Arbetsgivarförbundet kan hjälpa dig förhandla med det aktuella fackförbundet. 

När en anställd blivit uppsagd eller riskerar att bli det kan du ansöka om stöd från omställningsorganisationen TRR. Av dem kan den uppsagda få stöd i att hitta ett nytt jobb, och eventuellt få avgångsersättning (AGE). Ansökan görs av både dig och den som sagts upp. Vissa villkor kring ålder och anställningstid behöver vara uppfyllda för att försäkringarna ska gälla.

Du som arbetsgivare kan också få stöd av TRR under processen – bland annat i form av rådgivning och information. 

Om den som sagts upp begär det ska du fylla i ett arbetsgivarintyg. Då kan hen få ersättning från A-kassan. Mer information om det hittar du på arbetsgivarintyg.nu.

Ord att ha koll på vid arbetsbrist

Omställningsstöd för arbetare

Omställningsstödet ska hjälpa den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist att snabbt hitta ett nytt jobb, eller starta eget. Stödet gäller arbetare på företag med kollektivavtal och sköts av Trygghetsfonden TSL.

Avgångsbidrag (AGB) för arbetare

Avgångsbidrag (AGB) är en ersättning som kan betalas ut till arbetare som sägs upp på grund av arbetsbrist. Den som har fyllt 40 år har rätt till ersättning om hen har jobbat minst fem sammanhängande år på företag med kollektivavtal.

Omställningsstöd för tjänstemän

Omställningsstödet hjälper tjänstemän som blivit uppsagd att hitta ett nytt jobb, starta eget eller börja studera. Stödet gäller tjänstemän på företag med kollektivavtal och sköts av omställningsorganisationen TRR. Stödet gäller den som blivit av med jobbet på grund av arbetsbrist eller sjukdom. 

Avgångsersättning (AGE) för tjänstemän

Avgångsersättning (AGE) är en ersättning som kan betalas ut till tjänstemän som sägs upp på grund av arbetsbrist. Den som har fyllt 40 år har rätt till ersättning om hen har jobbat minst fem sammanhängande år på det företag där uppsägningen sker.

Vanliga frågor om uppsägning vid arbetsbrist

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.